Muziek leren is toch noten leren?
Ja en nee
Ja, muziek heeft te maken met noten maar veel van de mooiste muziek is gemaakt door mensen die geen noot kunnen lezen.
Muziek is voor iedereen iets anders. Voor sommigen is het een doel om een succesvol muzikant te worden, voor een ander is het een moment ontsnappen aan de hectiek van iedere dag.
We horen weleens van ouders dat de kinderen niet voldoen aan de verwachtingen die de ouders hebben bij ‘muziek maken’. Ze zouden graag hebben dat de kinderen ‘meer noten leren’ of dat ze ‘elke dag oefenen’.
Noten en oefenen zijn misschien 10% van wat nodig is om voordeel van muziek te kunnen hebben. Als dat de enige maatstaf is, dan wordt er een heel groot deel vergeten. Een deel waar niemand aan denkt, maar wat veel belangrijker en groter is dan noten en oefenen.
Puur het kunnen luisteren naar muziek en heel precies kunnen horen wat ‘jouw instrument’ doet, dat is iets wat iedere muzikant herkent. Het is magisch, je wordt meegenomen op reis langs alles wat je al kan op je instrument en je wordt uitgedaagd om nieuwe technieken te leren, puur door muziek te luisteren.
Oefenen kan thuis, maar voor sommige leerlingen is de les precies het juiste moment en de juiste setting om verder te komen.
Vooruitgang hoeft ook niet vergeleken te worden met anderen. Muziek is geen wedstrijd en beter of beste bestaat niet.
Het plezier dat je op ieder niveau kunt hebben is oneindig.
Wat is dan het beste om te doen? Muziek bestaat toch uit noten? Dan moet je toch noten leren?
Absoluut niet: muziek gaat om de hele ontdekkingstocht, iedereen neemt een andere route. Voor iedereen ligt de uitdaging ergens anders. Degene die er met plezier mee bezig zijn, die leren altijd het meeste.
Op school moeten schildpadden, olifanten, vogels en apen laten zien hoe goed ze boom kunnen klimmen en daar worden ze op beoordeeld.
Met muziek krijg je een ruim voldoende als je met een glimlach geniet van wat je doet. Iemand compleet op zien gaan in muziek is pure magie.
Sporten is voor je lichaam, muziek is voor je hoofd.
Luisteren, begrijpen, analyseren, patronen herkennen, kritisch zijn, van hersens naar muscle memory, fouten doorgronden en oplossen…